عمومی
همراه با قرآن
پیروزی حق بر باطل
آیه
قرآن کریم می فرماید: وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً.
ترجمه
بگو: حق آمد و باطل نابود گشت، حقّا که باطل همواره نابود شدنی است.[1]
تفسیر
و از آنجا که به دنبال «صدق» و «توکل» که در آیه قبل به آن اشاره شد، امید به پیروزی قطعی، خود عامل دیگری برای موفقیت است در این آیه به پیامبرش می گوید: «و بگو: حق فرا رسید و باطل مضمحل و نابود شد»(وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ). «اصولا طبیعت باطل (همین است که) مضمحل و نابود شدنی است»(إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً). باطل جولانی دارد ولی دوام و بقایی نخواهد داشت و سر انجام، پیروزی از آن حق و طرفداران و پیروان حق خواهد بود. آیه(جاءَ الْحَقُّ…) و قیام حضرت مهدی(عج): در بعضی از روایات جمله «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» به قیام حضرت مهدی- عج- تفسیر شده است. امام باقر علیه السّلام فرمود: مفهوم این سخن الهی این است که: «هنگامی که امام قائم علیه السّلام قیام کند دولت باطل برچیده می شود». در روایت دیگری می خوانیم: مهدی به هنگام تولد بر بازویش این جمله نقش بسته بود «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً». مسلما مفهوم این احادیث انحصار معنی وسیع آیه به این مصداق نیست بلکه قیام مهدی- عج- از روشنترین مصداق های آن است که نتیجه اش پیروزی نهایی حق بر باطل در سراسر جهان می باشد. کوتاه سخن این که این قانون کلی الهی و ناموس تخلف ناپذیر آفرینش در هر عصر و زمانی مصداقی دارد، و قیام پیامبر صلّی اللّه علیه و آله و پیروزیش بر لشکر شرک بت پرستی و هم چنین قیام حضرت مهدی- عج- بر ستمگران و جباران جهان از چهره های روشن و تابناک این قانون عمومی است. [2]
پیام ها
1- پیامبر باید با قاطعیت، پیروزی نهایی حقّ را به مردم اعلام کند. «قُلْ جاءَ الْحَقُّ»
2- باید حقّ را به میدان آورد تا باطل از بین برود. جاءَ…زَهَقَ
3- عاقبت، باطل رفتنی و نابود شدنی است و حقّ، باقی و پایدار. جاءَ… زَهَقَ(فعل ماضی نشانه قطعی بودن است.)
4- از جلوه ها و مانورهای باطل نباید هراسید که دوامی ندارد. «کانَ زَهُوقاً»[3]
پی نوشت ها
[1] اسراء /81
[2] مكارم شيرازى، ناصر، برگزیده تفسیر نمونه ج 2ص 662
[3] قرائتی، محسن، تفسیر نور ج 5 ص 109
منبع :
مكارم شيرازى، ناصر، برگزیده تفسیر نمونه ج 2ص 662- قرائتی، محسن، تفسیر نور ج 5 ص 109 ,