عمومی
مدیریت بسیجی ؛ نیاز امروز جامعه
هفته بسیج فرصت مغتنمی برای بازشناسی ظرفیت ها و قابلیت های «تفکر بسیجی» و «تشکل بسیج» است. یکی از جلوه های برجسته «تفکر بسیجی» ارائه الگوی مدیریتی خاصی به مسئولان و مدیران در عرصه ها و سطوح مختلف است که در این مجال، اشاره ای به آن داریم.
همچنان که رهبر معظم انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) را نمونه باورهای عمیق به «خدا، مردم و خود» دانسته اند می توان «بسیج» را نیز در سطحی نازل تر، تجسم باور به خدا، باور به مردم و باور به خود تلقی نمود زیرا این نهاد حاصل اندیشه و ذهن همان امام است.
این سه باور سرنوشت ساز طی چهار دهه انقلاب، نماد حرکت بسیج و مدیریت بسیجی است که برکاتش در دوره دفاع مقدس و پس از آن در عرصه های علمی، فناوری، سازندگی و خدمت رسانی کاملا عیان است.
بسیجیان به عنوان لشگر مخلص خدا در پیروی از امام خود با یقین و باور به تحقق وعده یاری پروردگار در کنار اعتماد و اعتقاد به ملت مومن و همچنین باور به خود و اعتماد به نفس، در میدانهای مختلف درخشیده اند.
اساس تفکر و حرکت بسیج و مديريت بسيجي بر سه پایه «خدا باوری، مردم باوری و خود باوری» بنا شده است.
تکیه گاه اصلی مدیریت بسیجی را باید در اتصال بنده به مولا و ارتباط خالصانه با پروردگار متعال و اطاعت از اوامر الهی جست و جو نمود.
تکیه به رای مردم، حفظ اتحاد و یکپارچگی ملت، مردمی و غیر اشرافی بودن مدیران ، دلبستگی مسئولان به مصالح ملت و استفاده از توان و ظرفیت آحاد مردم برای پیشرفت و حل مشکلات کشور، نمود مردم باوری است.
شعار راهبردی و چاره ساز “ما می توانیم” را از طریق “باور به خود و اعتماد به نفس” مدیران می توان در وجود ملت زنده کرد و توانایی های ذاتی ملت را در عرصه های مختلف به بروز و ظهور رساند.
همچنانکه بانی بسیج و امام بسیجیان، حضرت روح الله چنین بود و مقتدای امروز بسیجیان جهان اسلام، حضرت امام خامنه ای نیز چنین است و دستیابی ایران اسلامی به پیشرفتهای تحسین برانگیز در عرصه های دفاعی، سازندگی، علمی و فناوری ، پزشکی و .. از برکاتی است که در پرتو باور به خدا، باور به ملت و باور به خود در میان مردم بوجود آمد.
ادامه راه طولانی و پرافتخار انقلاب اسلامی با همان سه باور امام (ره) قابل پیمودن است و ملت ایران با برخورداری از جوانان مومن و با تمسک به این سه باور، توانایی آن را دارد که با شتاب لازم به قله رفیع و مطلوب خود دست یابد.
مديريت بسيجي متکی بر همان سه باور به دنبال تحقق آرمان ها و اهداف متعالی ميباشد و در موارد متعددي نيز اين باورها را عملي ساخته است.
مدیریت بسیجی، که از دل انقلاب اسلامی و ارزش های متعالی اسلام برآمده بود در دوران دفاع مقدس و براساس ضرورت های جبهه وجنگ به شکوفایی رسید و در این دوران ثمرات و برکات بی شماری برای ایران اسلامی از خود برجاگذاشت.
در اين زمانه که تاكيد بیشتر بر فنون و ابزارهاي مديريتي است جای عنصر« باور» خالی به نظر می رسد. باور به «خدا، مردم و خود» . همان باورهایی که ترفندها و تهاجم سنگین استکبار جهانی را در ابعاد نظامی، فرهنگی، سیاسی و تبلیغاتی به شکست کشانده و اکنون میدان اقتصاد به شدت نیازمند آن باورهاست.
مدیریت بسیجی ، ترجمانی از مدیریت کارآمد انقلابی با محوریت «خدا باوری، مردم باوری و خود باوری» است که توانایی گره گشایی آن بارها به اثبات رسیده است. مدیریتی زلال و پاک ، با خدمات و برکاتی بی شمار که قابليت تبديل شدن به يك الگوي كامل مديريتي را دارد تا قابلیت و کارآمدی را در عرصه های متعدد سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و حل معضلات اجتماعی به نمایش بگذارد.
آری مدیریت بسیجی به مفهوم دقیق آن حلقه گمشده و نیاز ضروری امروز جامعه ما به شمار می آید.